査読付き論文・発表


学術論文誌 (レターを含む, 査読有)

  1. Watanabe,H., Takai,K., Arai,M. and Takei,S. : Giving Advice Based on Differences between Near-Miss and Correct Programs, Journal of Information and Systems in Education, Vol.2, No.1, pp.52−62, (2003).
  2. 荒井正之,田村 尚也, 渡辺 博芳, 小木曽 千秋, 武井 惠雄 : TCP/IPプロトコル学習ツールの開発と評価, 情報処理学会論文誌,Vol.44, No.12, pp.3242 − 3251 (2003).
  3. 渡辺博芳,高井久美子,佐々木茂,荒井正之,武井惠雄: セルフラーニング型授業の試み −LMS・ビデオ教材・評価支援システムによるプログラミング教育−, 論文誌情報教育方法研究,Vol.6, No.1, pp.11 − 15 (2003).( PDF File)
  4. 渡辺博芳,荒井正之,武井惠雄: 初等アセンブラプログラミング評価支援のための事例ベース構築法, 情報処理学会論文誌,Vol.44, No.2, pp.496−506 (2003).( PDF File注意事項)
  5. 渡辺博芳,荒井正之,武井惠雄: 初等アセンブラプログラム評価支援システムの開発と活用, 論文誌情報教育方法研究,Vol.5, No.1, pp.1 − 3 (2002).( PDF File)
  6. 渡辺博芳,荒井正之,武井惠雄: 事例に基づく初等アセンブラプログラミング評価支援システム, 情報処理学会論文誌,Vol.42, No.1, pp.99 − 109 (2001).( PDF File注意事項)
  7. Watanabe,H., Okuda,K. and Yamazaki,K. : Methods for Adapting Case-bases to Environments, IEICE Transactions on Information and Systems, Vol.E82--D, No.10, pp.1393 − 1400, (1999).
  8. Watanabe,H., Arai,M. and Okuda,K. : Batch Mode Algorithms of Classification by Feature Partitioning, IEICE Transactions on Information and Systems, Vol.E81-D, No.1, pp.144 − 147 (1998).
  9. 荒井正之,奥田健三,渡辺博芳,宮道壽一 : 追加学習が可能な大規模ニューラルネット"HoneycombネットIII", 電子情報通信学会論文誌,Vol.J80-D-II, No.7, pp.1955 − 1963 (1997).
  10. 渡辺博芳,奥田健三 : 記憶量の制限による事例の忘却,人工知能学会誌, Vol.12, No.1, pp.144 − 151 (1997).
  11. 荒井正之,奥田健三,渡辺博芳,宮道壽一 : 手書き漢字文字認識における個人辞書の作成法, 電子情報通信学会論文誌,Vol.J80-D-II, No.7, pp.2023 − 2026 (1997).
  12. 渡辺博芳,奥田健三,山崎勝弘 : 電力系統事故時復旧支援における事例ベースの洗練化, 電気学会論文誌B分冊,Vol.116,No.8,pp.939 − 946 (1996).
  13. 渡辺博芳,奥田健三 : ルールと事例を用いた統合化推論の一手法, 情報処理学会論文誌,Vol.37,No.3,pp.313 −323 (1996). ( PDF File注意事項)
  14. 渡辺博芳,奥田健三 : 忘却に基づく事例ベースの管理, 情報処理学会論文誌,Vol.36,No.6, pp.1422 − 1432 (1995). ( PDF File注意事項)
  15. 渡辺博芳,白神嘉人,尾林一世,藤原祥三,荒井正之 : WWWを用いた事例ベース構築の一手法, 電子情報通信学会論文誌,Vol.J79-D-II, No.11, pp.1964 − 1967 (1996).
  16. 渡辺博芳,奥田健三,東野長生,渡辺保之: 事例ベース推論によるプレス加工工程設計支援, 電子情報通信学会論文誌,Vol.J78-D-II, No.2, pp.340 − 348 (1995).
  17. Watanabe,H., Okuda,K. and Fujiwara,S.: A Strategy for Forgetting Cases by Restricting Memory, IEICE Transactions on Information and Systems, Vol.E78-D, No.10, pp.1324 − 1326 (1995).
  18. 奥田健三,渡辺博芳,山崎勝弘,馬場敬信 : 事例ベース形推論による二次系統の事故時復旧支援方式, 電気学会論文誌B分冊,Vol.108, No.12,pp.553 − 560 (1988).
  19. 奥田健三,渡辺博芳,王方揚,山崎勝弘,馬場敬信 : 二次系統における事故時復旧操作への知識工学の応用, 電気学会論文誌B分冊,Vol.107, No.10,pp.509 − 516 (1987).

国際会議(査読有)

  1. Sasaki,S., Watanabe,H., Takai,K., Arai,M. and Takei,S.: A Practice Example of Object-Oriented Programming Education Using WebCT Proc. of International Conference on Computers in Education 2005 (ICCE 2005) Singapore, pp.871 - 874(2005).
  2. Sasaki,S. and Watanabe,H.: Application of Group Discussion in an Advanced Programming Course Using a Course Management System, Proc. of International Conference on Computers in Education 2004 (ICCE 2004) Melbourne, (2004).
  3. Watanabe,H. and Mizugaki M. : Agent Character System to Support Learners in Self-Learning Courses, Proc. of International Conference on Computers in Education 2004 (ICCE 2004) Melbourne, (2004).
  4. Arai,M., Watanabe,H. and Takei,S. : TCP/IP Learning Tools for Communication and Network Course, Proc. of International Conference on Computers in Education 2004 (ICCE 2004) Melbourne, (2004).
  5. Watanabe,H., Takai,K., Arai,M. and Takei,S. : Case-Based Adviser for Near-Miss Programs, Proc. of The 11th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AI-ED 2003) Sydney, pp.149−156 (2003). ( PDF File)
  6. Watanabe,H., Arai,M. and Takei,S. : A Framework for Sharing Problems and Evaluation Case-Bases in Instructor Communities, Proc. of The 10th International Conference on Computers in Education, ICCE 2002 Auckland, Vol.1, pp.753−757 (2002).
  7. Arai,M., H.Shimosakai, Watanabe,H. and Takei,S. : Recognition of Eye Direction Using Separability Filters in Touch-type Training, Proc. of The 10th International Conference on Computers in Education, ICCE 2002 Auckland, Vol.1, pp.67−68 (2002).
  8. Watanabe,H., Arai,M. and Takei,S. : Case-Based Evaluation of Novice Programs, Proc. of The 10th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AI-ED 2001) San Antonio, pp.55 − 64 (2001). ( PDF File)
  9. Watanabe,H., Arai,M. and Takei,S. : A Method of Constructing Case-base for Evaluation Assistant of Novice Programs, Proc. of The 9th International Conference on Computers in Education, ICCE 2001 Soul, Vol.1, pp.313 − 320 (2001). ( PDF File)
  10. Arai,M., Tamura,N, Watanabe,H., Ogiso,C. and Takei,S. : Design and Implementation of a Learning Tool for TCP/IP Protocols, ICCE2001 Soul, Proc. of The 9th International Conference on Computers in Education, Vol.2, pp.1010 − 1015 (2001).
  11. Watanabe,H., Arai,M. and Takei,S. : Case-Based Evaluating Assistant of Novice Programs, ICCE 2000 Taipei, Proc. of The 8th International Conference on Computers in Education, Vol.1, pp.133 − 137 (2000). ( PDF File)
  12. Arai,M., Watanabe,H., Oguri,K. and Takei,S. : Localization of a Feature Extraction Area for Touch-type Training Using a Camera, ICCE 2000 Taipei, Proc. of The 8th International Conference on Computers in Education, Vol.2, pp.1544 − 1547 (2000).
  13. Watanabe,H., Arai,M. and Takei,S. : Automated Evaluation of Novice Programs Written in Assembly Language, Proc. of The Seventh International Conference on Computers in Education, ICCE-99 Chiba, Vol.2, pp.165 − 168 (1999). ( PDF File, Presentation Slides )
  14. Watanabe,H., Okuda,K. and Yamazaki,K.: Adapting Case-Bases to Environments, The Fifteenth International Joint Conference on Artificial Intelligence, IJCAI-97 Nagoya, Poster Session Abstracts, pp.108 (1997).

シンポジウムなど(査読有)

  1. 渡辺博芳,古川文人:教科書とオンラインテストを活用したセルフラーニング型授業の実践例,情報教育シンポジウム論文集,Vol.2005,pp93−98(2005).
  2. 渡辺博芳,鈴木崇:コース管理システムとグループ活動を活用した情報教育の実践例,情報教育シンポジウム論文集,Vol.2004, pp.43−50 (2004).( PDF File)
  3. 西田知博,渡辺博芳,中西通雄,神沼靖子,武井惠雄: 大学における一般情報教育のためのコンポーネント構成型教材 「情報システムと現代社会」の開発とその展開,情報教育シンポジウム論文集,Vol.2004, pp.95−102 (2004).
  4. 渡辺博芳,高井久美子,荒井正之,武井惠雄:初等アセンブラプログラミングにおけるニアミスプログラムに対するアドバイス文生成法,情報技術レターズ,vol.1,pp.241−242 (2002).( PDF File)
  5. 荒井正之,田村尚也,渡辺博芳,小木曽千秋,武井惠雄:TCP/IPプロトコル学習ツールの開発, 情報技術レターズ,vol.1,pp.243−244 (2002).
  6. 渡辺博芳,佐々木茂,高井久美子,武井惠雄:「物語」導入型教材コンテンツを用いた オブジェクト指向プログラミング教育の実践例, 情報教育シンポジウム論文集,Vol.2002, pp.133−138 (2002)( PDF File).

その他の発表(研究報告,紀要,全国大会など)